kLik SiNi sAyA SuKe

Wednesday, May 11, 2011

Aurora

aurora



Cahayamu menyinar cantik. Tapi hanya terbit di bahagian kutub. Wujudmu dari elektron yang mempunyai tenaga, berlanggar dengan atom di ionosfera berserta dengan pancaran oksigen atom dan ditambah dengan molekul nitrogen yang mendedahkan sifat dinamikmu. Alangkah  beruntungnya kalau sinar cahayamu dapat ku lihat. 

Semalam freesia tengok satu filem, yang ada kaitan dengan aurora. Dalam filem tu, pada tahun 1969, telah wujud satu cahaya yang dipanggil cahaya aurora di tempat mereka dan mereka cuba mengkaji sifat cahaya aurora tersebut. Cahaya aurora tersebut muncul kembali pada tahun 1999 iaitu 30 tahun selepas kemunculannya pada tahun 1969. Nak dijadikan cerita, cahaya aurora telah menghubungkan anak pada masa hadapan tahun (1999) dengan ayahnya pada masa lampau (1969) yang pada masa hadapan, ayahnya telah meninggal dunia 30 tahun lepas iaitu pada tahun 1969. Pada mulanya si ayah tak percaya dengan kata-kata anaknya bahawa dia adalah anaknya pada masa hadapan. Akhirnya si ayah percaya dan mereka telah mengubah perjalanan hidup mereka. Disebabkan mereka telah mengubah sejarah hidup mereka, berlakulah perkara yang tidak disangka-sangka iaitu si mak pula mati dibunuh. Si anak terkejut dan berusaha mengubah sejarah hidupnya lagi dengan meminta bantuan si ayah pada masa lampau agar mak nya tidak mati dibunuh. Macam-macam halangan dan dugaan mereka terpaksa tempuhi. Dan akhirnya, satu penamat yang bahagia telah mereka capai. 





*p/s: terimalah qada’ dan qadar yang Allah tetapkan dengan redha. Setiap kejadian yang berlaku ada hikmahnya.

7 comments:

Golek-golek Belog said...

semua ciptaannya mesti sempurna dan indah-indah.. :)

zora said...

cite dy tajuk ape 2 freesia?mcm back to the fture je.btw jalan crta dy cam mnarik la...

Rhymee said...

Nature law says that if you perform good deeds then good things will be returned back to you. So, enjoy life positively.
http://rhymeecartel.blogspot.com/

wahida said...

betul tu...setiap berlaku ada hikmahnya...

cpahniza said...

ish donia mcm ni lingkupla..haha!

FreESiA said...

- Golek-golek Belog -

yup. that's rightt...


- zora -

cerita dia memang best. ada unsur-unsur sentimental sikit. cerita tajuk frequency.



- cpahniza -

haha. betul tu. jadi, kena terimalah pe jua dengan seadanya.

AkuMuzikFilem said...

ini macam butterfly effect. kita ubah sikit pun, besar kesannya